Wat is een functionering gesprek?

Een functioneringsbeoordeling, ook wel ontwikkelingsgesprek vragen of prestatiebeoordeling genoemd, is een formele beoordeling waarbij managers de werkprestaties van een medewerker evalueren, sterke en zwakke punten identificeren, feedback geven en doelen stellen voor toekomstige prestaties. In het verleden hielden veel organisaties jaarlijks prestatiebeoordelingen voor het hele personeelsbestand; steeds meer bedrijven evolueren echter naar een prestatiebeheersysteem met frequente feedback, waarbij managers driemaandelijks, maandelijks of zelfs wekelijks beoordelingen uitvoeren. In feite schaffen sommige organisaties formele prestatiebeoordelingen helemaal af ten gunste van meer informele manager-check-ins en een-op-een.

Als ze goed worden uitgevoerd, kunnen prestatiebeoordelingen werknemers helpen begrijpen wat ze goed doen, hoe ze kunnen verbeteren, hoe hun werk aansluit bij grotere bedrijfsdoelen en wat er van hen wordt verwacht in hun gegeven rol. Aan de andere kant kunnen managers die prestatiebeoordelingen effectief gebruiken gemakkelijker goed presterende werknemers herkennen, problemen corrigeren voordat ze onoverkomelijk worden, verwachtingen communiceren, groei en ontwikkeling aanmoedigen en de betrokkenheid van werknemers bevorderen.

Het geven van feedback in duidelijke, positieve taal is de sleutel om de beoordeling doelgericht en productief te houden. Het schrijven van prestatiebeoordelingen vereist dat managers en andere beoordelaars specifiek zijn met hun feedback, constructief blijven en oplossingen bieden om de werknemer te helpen groeien.

Uw criteria zijn afhankelijk van de grootte, reikwijdte en cultuur van uw organisatie. Er zijn echter een paar elementen die voor bijna alle bedrijven naar voren komen. Hier zijn een paar voorbeelden van aandachtsgebieden om u op weg te helpen met het plannen van uw evaluatiecriteria voor werknemers:


Doelen bereiken


  • Stelt uitdagende doelen voor zichzelf

  • Helpt anderen hun doelen te bereiken

  • Geeft prioriteit aan zijn / haar werk op basis van de behoeften van de organisatie en haar klanten

  • Bereikt zijn / haar doelstellingen, zelfs bij obstakels en uitdagingen