De klant betaalt niet, wat nu?

Heb je een klant een factuur gestuurd, maar wordt deze maar niet betaald? Dat is vaak niet direct reden tot paniek. Er zijn namelijk een aantal dingen die je nu nog zou kunnen doen om je geld alsnog te krijgen. Hieronder vind je een aantal tips. 

Is de betalingstermijn wel redelijk? 

Allereerst is het goed om te kijken of de betalingstermijn wel klopt. Er zijn namelijk verschillende betalingstermijnen die gehanteerd kunnen worden. Dit is afhankelijk van of je te maken hebt met een bedrijf, of met een consument. Voor bedrijven wordt doorgaans een termijn van 30 dagen gehanteerd, maar in overleg kan dit afwijken. De termijn voor consumenten mag je zelf bepalen, al dient deze natuurlijk wel redelijk te zijn.

Neem contact op met de klant

Voordat je tot actie overgaat, is het goed om de klant eerst te bellen. Zo kom je erachter waarom er nog niet is betaald en of de klant dit nog van plan is om te gaan doen. 

Stuur een herinnering

Wellicht is de klant vergeten te betalen. Wanneer de betaling niet binnen de afsgesproken termijn is ontvangen, kun je een betalingsherinnering sturen met een waarschuwing dat er kosten in rekening worden gebracht wanneer er alsnog niet betaald wordt. 

Stel een betalingsregeling voor

Lukt het de klant niet om de factuur in één keer te betalen, dan is het ook mogelijk om samen een betalingsregeling te treffen. De klant kan dan bijvoorbeeld in termijnen betalen, of met uitstel. 

Schakel een incassobureau in

Betaalt de klant de factuur maar niet? Dan kun je uiteindelijk eventueel een incassobureau inschakelen. Een incassobureau zal vervolgens namens jou brieven sturen waarin de klant gevraagd wordt de factuur te betalen. Een incassobureau no cure no pay is erg populair. Daarbij is het namelijk zo dat je niet betaalt, wanneer de vordering niet volledig wordt geïncasseerd. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *