3 tips om als ondernemer te besparen

Ben jij ondernemer? Gefeliciteerd! Dan heb jij een van de leukste banen die er is! Al die vrijheid, zelf lekker aan je eigen carrière werken… Maar het ondernemers bestaan is natuurlijk niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Want zoals jij waarschijnlijk wel weet moet je als ondernemer soms ook goed op je financiën letten, en harde beslissingen maken om de toekomst van je onderneming veilig te stellen. Besparen op onnodige kosten kan dan een handig hulpmiddel zijn. In deze blog geven we je daarom 3 tips hoe jij als ondernemer op je kosten kunt besparen!

Vaste lasten

Als ondernemer heb je zo door je jaren heen vast een hoog bedrag aan vaste lasten opgelopen. Internetaansluiting, personeel dat elke maand loon krijgt, de huur van je pand, verzekeringen… Ja als jij ondernemer bent dan zie je vast elke maand een groot bedrag van je bankrekening verdwijnen. Het kan je een hoop schelen als je deze vaste lasten eens onder de loep neemt. Eerste vraag, weet jij namelijk wel precies wat je vaste lasten zijn? Geloof ons, je bent lang niet de enige als je niet precies weet waar jij elke maand allemaal voor betaalt! Zoek dit eens gronding uit, als je dit bedrag eenmaal weet kun je beslissen of je hier iets aan wil veranderen. Heb je bijvoorbeeld nog steeds 3 abonnementen op ondernemerstijdschriften, die je door alle drukte toch nooit leest? Zeg die abonnementen dan meteen op en bespaar zo op je kosten!

Marketing

Besparen op marketing? Maar marketing is toch essentieel om mijn bedrijf te laten groeien? Ja, marketing is zeker belangrijk voor elke onderneming, maar de manier waarop jij je marketingbudget inzet kan flink verschillen. Hoe werk jij op het moment bijvoorbeeld aan je marketing? Ga eens na hoeveel en waar aan jij je geld besteed. Voor veel bedrijven is online marketing of online adverteren een aantrekkelijke optie, omdat je daar je budget heel gericht en toegespitst kunt besteden. Misschien ook interessant voor jou!

Inkoop

Als jij een ondernemer bent die producten levert koop je vast het nodige in. Grondstoffen, verpakkingsmateriaal en ga zo maar door. Maar ook als je een onderneming hebt die een service aanbiedt heb je te maken met inkoop kosten. Wat dacht je van printerpapier, koffiecapsules of lunch voor je personeel? Ga eens na wat dit je elke maand kost en kijk of je niet goedkoper ergens je spullen kunt inkopen. Misschien kun je wel een deal sluiten met de aanbieder, als je bijvoorbeeld elke maand iets afneemt of in grote getalen inkoopt. Ook hier valt veel geld op te besparen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *